Mi az a domain és hogyan válasszuk ki?


Bár mindennap használjuk, jobb tisztába tenni, mi az a domain. Amikor a honlapról beszélünk valakinek, tulajdonképpen a domain nevet említjük. A domain jelentése a közbeszédben tehát a honlap neve, de valójában egy kicsit mást jelent.

Ahhoz, hogy pontosan megértsük, egy picit bele kell menni a technikai részletekbe. Nem fog fájni, ígérem.

Nem árulok el nagy titkot, amikor elmondom, hogy a honlapok számítógépeken futnak. Minden számítógépnek saját IP címe van. Ez egy számsor, ami alapján a belső hálózaton (mondjuk a munkahelyünkön) vagy az interneten a számítógép megtalálható.

Olyan, mint mondjuk a lakásunk helyrajzi száma. Amikor valaki először megy látogatóba hozzád, megadhatod neki a lakásod helyrajzi számát is, de valószínűleg sosem talál oda. Viszont a földhivatalban ez alapján azonosítják az ingatlant. Így van ez az interneten is: bár maguk a gépek az IP címek alapján azonosítják egymást, nekünk földi halandóknak szükségünk van valami egyszerűbb, könnyen megjegyezhető dologra. Ez a domain név.

A domain maga az a névtartomány, amelyen belül szigorú szabályok szerint kiválaszthatjuk a saját honlapunk domain nevét.

A domain neveknek két nagy csoportja van:

  1. Nemzetközi fődomainek (angolul top level domain, vagy TLD
  2. Nemzeti domainek

Nemzetközi fődomainek

Kedzetben, az internet létrehozásakor csak Amerikában létezett. Így akkor a domainek még nem területi alapon, hogy tevékenység szerint lettek meghatározva. Ezek a ma is ismert nemzetközi fődomainek:

  • .com – kereskedelmi célú, cégek stb.
  • .edu – oktatási célú, amerikai egyetemek, főiskolák
  • .gov – kormányzati célú, USA szervei, hivatalai
  • .net – infrastrukturális célú, az infrastruktúrát biztosító intézmények, cégek számára
  • .mil – amerikai katonai szervezetek számára
  • .org – a fentiek közül egyik kategóriába sem sorolható szervezetek számára

A .gov, .mil és .edu TLD-ket továbbra is csak Amerikai szervezetek használhatják.

 

Nemzeti domainek

Ahogyan az internet elterjedt az egész világos, szükségessé vált a földrajzi elhelyezkedés jelölése is. Ennek a rendszernek a kialakítását hosszas vita előzte meg, végül a legkézenfekvőbb megoldáshoz fordultak: az országok ISO kódját használjuk nemzeti domainnek.

Néhány gyakori nemzeti domain:

  • .hu – Magyarország
  • .at – Ausztria
  • .de – Németország
  • .sk – Szlovákia
  • .uk – Anglia

Néhány országban, mint például Angliában a helyi előírások szerint a második szintű közdomaint és nemzeti fődomaint együttesen használják: .co.uk

 

Második szintű közdomainek

A második szintű közdomainek egy adott ország nemzeti fődomainje alatt regisztrálhatók, és a tevékenység szerinti csoportosítást alkalmaznak.

A legismertebb második szintű közdomainek Magyarországon:

  • .co.hu – gazdasági szervezetek
  • .info.hu – információs oldalak
  • .org.hu – hivatalos szervezetek
  • .shop.hu – webáruházak
  • .news.hu – hírportálok

 

Domain választás

Ennyi elmélet után jöjjön egy kis gyakorlat! Hogyan válasszuk ki honlapunknak a megfelelő domaint?

Először is, határozzuk meg, hogy a honlapunk milyen országban élőkhöz kíván szólni. Magyarországon elsőre a .hu domaint név jut eszünkbe, ami teljesen rendben is van. De attól, hogy mi Magyarországon élünk, az internet lehetővé teszi számunkra, hogy külföldre nyújtsunk szolgáltatást, vagy adjunk el terméket.

Mindig az alapján válassz nemzeti domaint, hogy a célcsoportod hol él! Ha több országot is megcélzol, akkor leszel a leghatékonyabb, ha minden országhoz külön domaint jegyzel be. Még azonos nyelv esetén is, például ha német nyelvű a honlap érdemes a .at és a .de végződésű domaint is befoglalni.

Használj márkanevet! A legjobb domainek, amik teljesen egyeznek egy-egy fontos kulcsszóval (pl. iroda.hu) már foglaltak. Ne keseredj el! Jó keresőoptimalizálással bármilyen domain bármilyen kulcsszóra felhozható a Google találati lista elejére.

Példa elhibázott márkanév választásra: Genny parfüm

Kép forrása: youtube.com

A márkanév meghatározása során érdemes figyelni rá, hogy minden megcélzott nyelven könnyen kiejthető és leírható márkanév legyen. Elhíresült példája ennek az a parfüm márka, amelynek neve magyarul kevésbé bizalomgerjesztő.

Ha teljes domain egyezés ma már nem hozható létre, a részleges domain egyezés is jelent némi pluszt SEO szempontból. Ebben az esetben a domain név tartalmazza a kiválasztott kulcsszót, de nem egyezik meg vele teljesen, hanem valamivel kiegészítik, vagy ragozott alakját használják. Lehetőség szerint ilyenkor is kerüld el a túl hosszú domain nevet, illetve a kötőjeles írásmódot.

Gyakori a városnévvel való kiegészítés. Ez a helyi keresőoptimalizálás szempontjából szerencsés választás, ha tevékenységünket egy konkrét városban végezzük.

Ha mindenképpen ragaszkodsz ahhoz, hogy a fő kulcsszavad legyen a domain név, érdemes megnézned, hogy szabad-e valamelyik második szintű közdomain alatt. A domain regisztráció ellenőrzése egy pillanat alatt elvégezhető a hivatalos magyar domain nyilvántartást vezető Internetes Szolgáltatók Tanácsának honlapján, a domain.hu-n.

A domain választáshoz további tippeket találsz honlapomon, nézd meg!


Névjegy: Csernai Kata

Online vállalkozóknak segítek folyamatosan új érdeklődőket szállítani a keresőből, hirdetési költségek nélkül. Több mint 15 éve vagyok IT tanácsadó és 5 éve üzemeltetek webshopokat. Gyakorlati tapasztalatom a garancia arra, hogy SEO szakemberként eredményesen tudom segíteni a vállalkozásod.

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük